counter create hit

مطالب مرتبط:

از «بادیگارد» حاتمی کیا تا «ماجرای نیمروز» مهدویان

شبکه های مختلف سیما برای تعطیلی سه روزِ پیشِ رو، پخش ۳۳ فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن را تدارک دیده اند.

حامد بهداد در نقش محمود احمدی نژاد؟

سینما – اولین تیزر فیلم سینمایی «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی منتشر شد. اولین تیزر فیلم سینمایی «مارموز» ساخته کمال تبریزی با بازی حامد بهداد منتشر شد. این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. «مارموز» را ک ...

عیدانه تلویزیون در روز مبعث

عیدانه تلویزیون در روز مبعث

به گزارش جهان نیوز، فیلم های تلویزیونی و سینمایی، مجموعه های تلویزیونی طنز، جنگ، ویژه برنامه، مسابقه، میان برنامه و ویژه برنامه های کودک و نوجوان عیدانه شبکه های مختلف به مخاطبان سیما است. ********************************************* شبکه یک سیما *** شب مبعث ...

دلایل تهدید به «خودکشی» در فضای مجازی

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران «ابراز وجود» و «ابراز مخالفت نسبت به شرایطی که فرد در آن گرفتار شده است» را از جمله مهم ترین دلایل انتشار خبر اقدام به خودکشی در فضای مجازی به وسیله اشخاص، پیش از انجام آن دانست. ...

تخلف ۱۵ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به گزارش قرائت شده کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس، از تخلف 15 هزار میلیارد تومانی در این صندوق خبر داد. ...

عطوان: ترامپ به دنبال قدرت از دست رفته است

'عبدالباری عطوان' تحلیلگر مسایل عرب در واکنش به تهدیدهای موشکی آمریکا علیه سوریه معتقد است که 'دونالد ترامپ' می خواهد قدرت نمایی کند تا شکست خود را در منطقه به نحوی جبران کند. ...

استیو وزنیاک، از خالقان اپل، هم از شبکه اجتماعی فیس بوک خارج شد: «اپل با ارائه محصولات خوب پول در می آورد نه از طریق کاربرانش»

استیو وزنیاک، از خالقان اپل، هم از شبکه اجتماعی فیس بوک خارج شد: «اپل با ارائه محصولات خوب پول در می آورد نه از طریق کاربرانش»

«استیو وازنیک»، یکی از موسسان شرکت «اپل» در اعتراض به نقش حریم خصوصی کاربران در فیس بوک از این شبکه اجتماعی خارج شد.به گزارش صدای آمریکا، او در ایمیلی به روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» از این تصمیم خود گفت. آقای «وازنیک» می گوید فیس بوک پول زیادی ...

اتفاق تلخ برای بازیگر «پایتخت» هنگام سقوط بالن!

نسرین نصرتی، بازیگر نقش فهیمه در سریال «پایتخت» برای اولین بار از اتفاق تلخی گفت که در صحنه سقوط بالن برایش رخ داد.

از واکنش اینستاگرامی سردار سیلمانی به تهدید آمریکا تا اقدام عجیب مرد ثروتمند/ پربازدیدهای ۲۳ فروردین

در روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، واکنش اینستاگرامی سردار سلیمانی به تهدید حمله نظامی آمریکا به سوریه، اخبار بازار ارز و البته عقب نشینی توییتری ترامپ از تصمیم حمله به سوریه در میان اخبار پربازدید بودند. ...

اعزام تیم حقیقت یاب سازمان منع سلاح شیمیایی به سوریه

سازمان منع سلاح های شیمیایی امروز (پنج شنبه) اعلام کرد، این سازمان یک تیم حقیقت یاب خود را به سوریه اعزام کرده است.

شورای نگهبان بر جنسیت «رجل سیاسی» به توافق نرسید

معصومه ابتکار درباره میزان شفافیت تعریف شورای نگهبان از «رجل سیاسی» اظهار کرد: چون در کلماتی همچون رجل و تفسیرش و آنچه در اصل مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی اتفاق افتاد هنوز مباحث زیادی وجود دارد، شاید بعضی جاها همین عدم شفافیت کاربردش بهتر باشد. البته اعضای شور ...

ایرانی ها در نوروز ۹۷ بیشتر به کدام کشور ها رفتند؟

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: رتبه اول سفر خارجی مردم ایران در نوروز متعلق به کشور ترکیه است که به چندین شهر آن امکان سفر هوایی وجود دارد، در رتبه های بعد کشورهای ارمنستان، آذربایجان و عراق قرار دارند. ...

سیف: نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی ثابت نیست

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سود سپرده خلاف مصالح اقتصادی کشور است گفت:دیگرنرخ مبادله ای وجود ندارد و قرار نیست مبلغ 4200 تومان نرخ تعیین شده برای دلار ثابت بماند. ...

امیر پوردستان: دشمن جرئت تجاوز به ایران را ندارد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در شیروان گفت: دشمنان بدانند نیروهای مسلح ایران هرگز غافلگیر نمی شوند و دشمنان جرئت تجاوز به ایران را ندارند. ...

بیانیه ۴۳ تن از وزرا در انتقاد از رفتارهای احمدی نژاد

جمعی از وزرا و معاونان رئیس دولت های نهم و دهم، با انتشار بیانیه ای، ضمن دعوت از محمود احمدی نژاد برای بازگشت به آرمان های امام و انقلاب، از برخی رفتارهای اخیر وی انتقاد کردند. ...

افرادی که در 2 سهم از رحمت خدا

افرادی که 2 سهم از رحمت الهى دارند

اخبار جهان گزارش آیت الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر آیات زیر از 28 به 29, چیست تعریف "سایت" به افرادی که فقیر هستند سهم از رحمت الهی است. توجه داشته باشید که متن بعد از آن ؟ یگانگی خدا بشر اسلامی se "همانطور که در اسلام به اعتقاد امام نامه ای بود با زمانی که من رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ * لِئَلاّ یَعْلَمَ أَهْلُ الْکِتابِ أَلاّ یَقْدِرُونَ عَلى شَىْء مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ أَنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید و به رسولش ایمان بیاورید تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد و براى شما نورى قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگى خود) راه بروید و گناهان شما را ببخشد، و خداوند آمرزنده و مهربان است. تا اهل کتاب بدانند که قادر بر چیزى از فضل خدا نیستند، و تمام فضل (و رحمت) به دست اوست، به هر کس بخواهد آن را مى بخشد، و خداوند داراى فضل عظیم است!». (حدید/ 28 و 29) افرادی که دو سهم از رحمت الهى دارند از آنجا که در آیات گذشته، سخن از اهل کتاب و مسیحیان در میان بود، آیات مورد بحث، تکمیلى است بر آنچه در آیات قبل آمده است: نخست مى فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده اید، تقواى الهى پیشه کنید و ایمان به رسول او بیاورید» (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ). در این که مخاطب در این آیه کیست؟ در میان مفسران دو قول است: اول این که: مخاطب، مؤمنانند، منتهى به آنها گفته مى شود که ایمان ظاهرى کافى نیست، بلکه باید ایمانى عمیق، توأم با تقوى در عمل داشته باشند، تا پاداش هاى متعددى را که در ذیل آیه مى آید به دست آوردند. دیگر این که: مخاطب، مؤمنان اهل کتابند، یعنى اى کسانى که به انبیاء و کتب پیشین ایمان آورده اید، به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ایمان بیاورید و تقواى الهى پیشه کنید تا مشمول انواع پاداش هاى او شوید. آنچه مى تواند شاهدى بر تفسیر دوم باشد، همان پاداش مضاعفى است که در ذیل آیه آمده، پاداشى براى ایمان به انبیاى پیشین، و پاداشى براى ایمان به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله). ولى این تفسیر، علاوه بر این که با آیه بعد ـ چنان که توضیح خواهیم داد ـ سازگار نیست، با شأن نزول آیه، و همچنین با اطلاق «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» نیز هماهنگ نمى باشد. بنابراین، باید قبول کرد که مخاطب، همه مؤمنانى هستند که در ظاهر دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) را پذیرفته بودند ولى هنوز ایمان راسخ، ایمانى که اعماق جان آنها را روشن کند و در اعمال آنها ظاهر شود، پیدا نکرده بودند. سپس، در دنباله آیه، به سه موهبت بزرگ که در سایه ایمان عمیق و تقوا حاصل مى شود، اشاره کرده، مى فرماید: «اگر چنین کنید، خداوند دو سهم و نصیب از رحمتش به شما مى دهد، و به شما نور و روشنایی مى بخشد، نورى که در پرتو آن راه زندگى را پیدا کنید، و شما را مى بخشد، و خداوند غفور و رحیم است» (یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ). «کِفل» (بر وزن طفل) به معنى بهره اى است که نیاز انسان را بر طرف کند، و ضامن را از این رو «کفیل» گویند که، مشکل طرف مقابل را کفایت کرده و بهره و نصیب او را به او مى دهد. به هر حال، منظور از این دو بهره، همان است که در آیه 201 سوره «بقره» آمده: رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الآخِرَةِ حَسَنَةً: «خداوندا در دنیا به ما نیکى مرحمت فرما، و در آخرت نیز نیکى عنایت کن». پاداش مؤمنان پرهیزکار این احتمال نیز داده شده است که، این دو بهره: یکى، براى ایمان به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است، و دیگرى، براى ایمان به انبیاى پیشین؛ چرا که هر مسلمانى موظف است به همه انبیاى گذشته و کتب آسمانى آنها مؤمن باشد، و همه را محترم بشمارد. بعضى نیز، گفته اند: منظور اجرهاى پى در پى و مضاعف و مداوم است، جمع میان این معانى نیز ممکن است. در مورد دومین پاداش آنها (وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِه) بعضى از مفسران گفته اند: منظور، همان«نور ایمان» است که در قیامت، در پیش روى مؤمنان و از سمت راست آنها حرکت مى کند، و ظلمات محشر را با آن مى شکافند، و به سوى بهشت و سعادت ابدى پیش مى روند، چنان که در آیه 12 همین سوره آمده است «یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعى نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ». در حالى که بعضى دیگر، آن را اشاره به «نور قرآن» مى دانند که در دنیا به سراغ مؤمنان مى آید، چنان که در آیه 15 «مائده» مى خوانیم: قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ: «از سوى خداوند نور و کتاب آشکارى براى شما آمد». ولى ظاهر، این است که آیه، مفهوم مطلق و گسترده اى دارد، نه اختصاصى به دنیا دارد، و نه آخرت، و به تعبیر دیگر، ایمان و تقوى سبب مى شود که حجاب ها از قلب مؤمن بر چیده شود، و چهره حقایق را بى پرده ببیند، و در پرتو آن روشن بینى خاصى، نصیب او مى شود که افراد بى ایمان از آن محرومند. و این که: در روایات اهل بیت(علیهم السلام) آمده است: منظور از «نور» در آیه فوق امام معصومى است که مردم به او اقتداء کنند، در حقیقت بیان یکى از مصداقهاى روشن است. و بالاخره سومین پاداش مؤمنان پرهیزگار، همان «غفران و آمرزش گناهان» است، چرا که بدون آن، هیچ موهبتى براى انسان گوارا نیست، نخست، باید ایمن از عذاب الهى گردد و سپس با نور ایمان و تقوا، راه خویش را پیدا کند، و سرانجام به رحمت مضاعف الهى نائل گردد. آیه بعد، که آخرین آیه این سوره است بیان دلیلى است براى آنچه در آیه قبل آمده، مى فرماید: «این پاداش هاى مضاعف الهى، علاوه بر نورانیت و مغفرت به خاطر آن است که اهل کتاب بدانند که آنها قادر بر چیزى از فضل الهى نیستند و این که فضل و رحمت، همه به دست او است، و به هر کس بخواهد مى بخشد و خداوند داراى فضل و رحمت عظیم است» (لِئَلاّ یَعْلَمَ أَهْلُ الْکِتابِ أَلاّ یَقْدِرُونَ عَلى شَىْء مِنْ فَضْلِ اللّهِ وَ أَنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ). این پاسخى است به آنها که مى گفتند: خداوند به گروهى از اهل کتاب که ایمان به محمّد(صلى الله علیه وآله) آورده اند (طبق عقیده مسلمانان) دو پاداش مى دهد، بنابراین ما که ایمان به او نیاورده ایم داراى یک پاداشیم، همانند دیگر مسلمانان! قرآن به آنها پاسخ مى گوید که: مسلمانان عموماً داراى دو پاداشند، چرا که همه آنها ایمان به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و تمام انبیاء پیشین دارند و اما گروهى از اهل کتاب که ایمان نیاورده اند، هیچ سهمى ندارند، تا بدانند که رحمت الهى در اختیار آنان نیست که به هر کس بخواهند بدهند و از هر کس بخواهند دریغ دارند! این آیه ضمناً، مى تواند پاسخى به بلندپروازی ها و ادعاهاى بى اساس گروهى از یهود و نصارى باشد که: بهشت و رحمت الهى را منحصر به خود مى دانستند، و دیگران را از آن محروم مى پنداشتند: وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاّ مَنْ کانَ هُوداً أَوْ نَصارى تِلْکَ أَمانِیُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ: «آنها گفتند هیچ کس داخل بهشت نمى شود مگر این که یهودى یا نصرانى باشد! این آرزوى آنها است، بگو اگر راست مى گوئید، دلیل خود را بیاورید»؟! رابطه تقوا و روشن بینى قرآن مجید براى تقوا آثار فراوانى بیان کرده که از جمله آنها برطرف شدن حجاب ها از فکر و قلب آدمى است. رابطه «ایمان و تقوا» با «روشن بینى» در آیات مختلف قرآن به آن اشاره شده است، از جمله در آیه 29 «انفال» مى خوانیم: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً: «اى کسانى که ایمان آورده اید اگر تقواى الهى پیشه کنید و از گناهان بپرهیزید، خداوند وسیله اى براى شناخت حق از باطل براى شما قرار مى دهد». و در آیه 282 «بقره» آمده است: وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّهُ: «تقواى الهى پیشه کنید و خداوند شما را علم و دانش مى آموزد» و در آیات مورد بحث نیز با صراحت این معنى آمده بود که «اگر ایمان بیاورید و تقوا پیشه کنید خداوند نورى براى شما قرار مى دهد که در پرتو آن بتوانید گام بردارید»! رابطه این دو، علاوه بر جنبه هاى معنوى که بعضاً براى ما ناشناخته است، از نظر تحلیل عقلى نیز، قابل درک است، چرا که بزرگترین مانع شناخت و مهمترین حجاب بر قلب آدمى، هوا و هوس هاى سرکش، و آمال و آرزوهاى دور و دراز، و اسارت در چنگال ماده، و زرق و برق دنیاست، که به انسان اجازه نمى دهد قضاوت صحیح کند، و چهره حقایق را آنچنان که هست ببیند، هنگامى که در پرتو ایمان و تقوا، این گرد و غبارها فرو نشست، و این ابرهاى تیره و تار و ظلمانى از آسمان روح انسان کنار رفت، آفتابِ حقیقت، بر صفحه قلب مى تابد، و حقایق را آنچنان که هست، در مى یابد، و لذتى توصیف ناشدنى از این درک صحیح و عمیق نصیب مؤمن مى شود، و راه خود را به سوى اهداف مقدسى که دارد مى گشاید و پیش مى رود. آرى، تقوا است که به انسان آگاهى مى دهد، همان گونه که آگاهی ها به انسان تقوا مى بخشد، یعنى این دو در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، لذا در حدیث معروفى مى خوانیم: لَوْ لا أَنَّ الشَّیاطِینَ یَحُوطُونَ عَلى قُلُوبِ بَنِى آدَمَ لَنَظَرُوا إِلى مَلَکُوتِ السَّمواتِ: «هر گاه شیاطین و خوهاى شیطانى بر قلبهاى آدمیان مسلط نمى شدند، مى توانستند به ملکوت و باطن آسمان و جهان هستى بنگرند». براى درک بهتر این سخن، پاى گفتار على(علیه السلام) مى نشینیم فرمود: لا دِینَ مَعَ هَوى ـ لاعَقْلَ مَعَ هَوى ـ مَنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ أَعْمَاهُ وَ أَصَمَّهُ وَ أَزَلَّهُ وَ أَضَلَّهُ: «دین با هواى نفس جمع نمى شود ـ همچنین عقل با هوس یک جا نخواهد بود ـ هر کس از هواى نفسش پیروى کند او را کور و کر مى کند و ذلیل و گمراه مى سازد». منبع:فارس